dimarts

PA AMB VI I SUCRE

Em va xocar descobrir a la carta d’un restaurant del Priorat aquestes postres. No les havia sentit fer mai però de cop em va envair un aire familiar, com si m’aparegués un record de la infància.
Ahir viatjant en cotxe per la carretera vaig avançar un tractor conduit per un avi, la seva néta l’acompanyava a la cabina.
I em vaig imaginar a la nena berenant una llesca de pa amb vi i sucre.
Doncs no anava mal encaminada. Els fills de la guerra, si és que no ve ja de molt més lluny, s’alimentaven així. Una formula 25% estalvi, 25% improvisació, 25% energia i 25% natural.
Una tradició que penosament no ha sabut perdurar amb l’arribada de la democràcia i, el boom del despilfarro i el sobreproteccionisme excessiu. En aquesta època triomfen els berenars de bollos plastificats que contra més cars més xocolata i grassa hi ha. I, evidentment, alcohol als menors de 18 anys ni olorar-lo.
Avui, una mare seria denunciada per oferir una torrada sucada amb vi a una criatura de 12 anys. Per l’amor de Déu, a qui se li acudeix! donar una llesca amb vi i sucre a una criatura, que podria sortir malcriada i amb problemes de salut!
Sí, sí,... en fi..., que jo aquesta nit he tingut el plaer de tastar aquest confit i, val a dir que simplement el fet de la novetat i, el fet d’atrapar al vol un costum dels nostres avis m’ha sentat de meravella.
Comencen vacances escolars i molts avis es fan càrrec dels seus néts, estaria bé que aprofitessin aquestes festes per empapar-los de velles i útils maneres de fer, sempre tan respectuoses com ells ho són, sense amagar-se dels seus actes, doncs és un gest digne de picar l´ullet.

7 comentaris:

  1. Yo me acuerdo de un postre típico de andalucia, mis padres son de allí, que todavía hoy lo hago yo en mi casa cuando tengo tiempo, se llaman TORRIJAS, y es algo parecido a ésto, la diferencia es que en vez de azucar lleva miel, pero tambien se bañan en vino y huevo, aunque luego se fríen pero bueno, la cuestión es que están de vicio...

    ResponElimina
  2. Pensaba que las torrijas sólo se hacían con leche!! Ostras, pues es un dulce de hace miles de años, se lo comían para sustituir la carne y aguantar como toros!!!! Así está mi yaya,... como un roble!!

    ResponElimina
  3. mmmh, em fas enrecordar dels berenars que fèiem a l'estiu amb la meva àvia a la Font del Gat!! Sí, sí, existeix!! Almenys a Martorelles, on tenien la casa, hi havia una Font del Gat, i mai sabíem què hi havia per berenar fins que obria el cistell i treia: pa amb xocolata, pa amb oli i sal, pa amb "quesitos", amb "membrillo", o amb vi i sucre!!! jajajaja!!! Dolça i gustosa infància carregada de records entranyables...

    ResponElimina
  4. tots els de pa amb vi i sucre tenim mes de 40 anys,bons records. Perque no ho fem ara?
    proposo verenar PAVISUCRE,que os semble el nom
    una abraçada
    pitu purgatdevi

    ResponElimina
  5. Canpistraus, em podries portar un dia a aquesta Font del Gat,... amb un cistell ple de PAVISUCRE, com proposa el Pitu! I així no només recuperem TOTS un berenar (els que tenen avis i els que no), sinó també molts records!!
    ;)

    ResponElimina
  6. Serà difícil perquè jo era molt petit però tot és qüestió d'anar a Martorelles i seguir les pistes que van deixar els meus records...

    ResponElimina
  7. A nosaltres a la casa de colònies de Scala-Dei amb el col•legi ens en van donar per berenar l’any 83, jo tenia 8 anys.
    He d’admetre que en aquell moment no em va agradar gens.
    Ara segur que no en donarien.

    ResponElimina